I. EĞİTİM ZİRVESİ (EDU SUMMIT) İSTANBUL’DA YAPILDI

I. EĞİTİM ZİRVESİ (EDU SUMMIT) İSTANBUL’DA YAPILDI

Türkiye'de ilk kez eğitim ve yükseköğretim kurumlarını bir araya getiren I. Eğitim Zirvesi (EDU SUMMIT) İstanbul'da yapıldı. Toplantının açılış konuşmasını yapan Vakıf Üniversiteleri Birliği Başkanı Rifat Sarıcaoğlu, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 1981'den bu yana 27 kez değiştiğini hatırlattı. Cumhurbaşkanlığı seçimlerinden sonra hazırlanan yeni YÖK Yasası'nın ilk gündem maddesi olarak TBMM'de görüşülmesini isteyen Başkan Sarıcaoğlu, üniversitelerin taleplerini sıraladı. "Öğrencinin üniversiteyi seçme hakkı olduğu kadar, üniversitenin de öğrenciyi seçme hakkı olmalıdır." dedi.

Yükseköğretimde reform yapılırken online eğitime çok önem verilmesi gerektiğinin altını çizen Sarıcaoğlu, 30 yaş üstü yetişkinlere sınavsız üniversite hakkı verilmesi gerektiğini söyledi. YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya ise Sarıcaoğlu'na, "Açıklamalarının altına imzamı atarım." diyerek destek verdi; "27-30 üniversite, birkaç yüz bin öğrenci için kurgulanmış bir yapının -bugün 5,5 milyon öğrencinin, 150 bin öğretim üyesinin, 180 üniversitenin oluşturduğu yapıda, küreselleşme dinamiklerinin hızlı çalıştığı bir ortamda- mevcut hâliyle gidebilmesi, yürüyebilmesi mümkün değil." dedi.

Yükseköğretim sistemindeki öğretim üyesi sıkıntısına da değinen Çetinsaya, farklı finansman modeli arayışlarına girmek gerektiğini söyledi. Öte yandan kulislerde Sarıcaoğlu'nun gündeme getirdiği 30 yaş üzerindeki kişilerin sınavsız üniversite alınmasıyla ilgili konunun üzerinde bir süredir durulduğu, paketten çıkacak sürprizlerden birinin de "30 yaş" olacağı konuşuluyor. Öğretim üyesi maaşlarının dünya standartlarına yükseltilmesi ve 80 bine çıkan akademisyen açığının kapatılması da hedefler arasında yer alıyor.

Çetinsaya, yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılması konusunda toplumun her kesiminde konsensüs bulunduğunu ve 21. yüzyıl Türkiyesi'nin ve dünyasının şartlarına uygun bir yeniden yapılandırma ihtiyacının belirgin olduğunu söyledi.

Bir an önce sistemi çağdaş Türkiye'nin ve dünyanın dinamiklerine uygun şekilde dönüştürebilmek çabasında olduklarını ifade eden Çetinsaya, bunu yapabilmek için mevcut durumu iyi analiz etmek gerektiğini vurguladı.

Çetinsaya, şu bilgileri paylaştı: "Şu anda Türkiye'de yükseköğretim sistemi içerisinde 5 milyon 450 bin öğrencimiz var. Bunun %32'si ön lisans, %62'si lisans, %6'sı lisansüstü programlarda okuyor. Genel olarak bütün sisteme bakıldığında bu öğrencilerin %47'sinin açık öğretim sistemi içerisindeki öğrenciler olduğunu görüyoruz. İkinci öğretimin ise tüm öğrenciler içerisinde %12'lik ama sadece yüz yüze eğitim için düşünüldüğünde %25'lik bir payı var. Genel olarak baktığımızda sistemin yarısı açık öğretim, %32'si ön lisans, %25'i de ikinci öğretim şeklinde yapılanmış. Uzaktan öğretim ise sadece %1,7'yi oluşturuyor. Tüm sistem içerisinde, benim hesaplarıma göre 351 bin öğrenci vakıf üniversitelerimizde, 10 bin öğrenci de vakıf meslek yüksekokullarında okuyor. Açık öğretim sistemini dışarıda bırakırsak tüm sistemin %10-15 aralığını vakıf üniversitelerimiz temsil ediyor."

Çetinsaya, çalışmalarda Türkiye'nin gelecek 10 yılı için oluşturulan 3 temel stratejik hedefin başlığını "Nicel Büyümeden Nitelikli Büyümeye", "Nitelikli Öğretim Üyesi Yetiştirmek" ve "Uluslararasılaşma" şeklinde sıraladı.

Haber: Yasin Aksar

Okunma sayısı: 1571

Yorumlar